Wil je een perfect ontwerp maken, maar weet je niet precies waar je op moet letten? Hieronder vindt je enkele basisregels.

Papier eerst

Begin altijd met brainstormen: zoek naar de basis; creëer wordclouds, en maak losse schetsjes die je kunnen helpen bij het vormen van je idee. Destilleer hieruit de beste ideeën en begin dan aan meer gedetailleerde schetsen. Plaats streepjes waar de tekst komt. Teken ribbellijntjes voor titels, en blokjes voor afbeeldingen en andere elementen. Zo maak je snel verschillende schetsjes met een duidelijke indeling van wat je waar wil plaatsen. Probeer verschillende ideeën uit om te kijken wat het beste werkt. Nu ben je klaar om het beste idee uit te werken tot een digitaal ontwerp.

Maak gebruik van een grid

Als je start met het digitale ontwerp, stel dan een grid in: de kolommen, witmarges en eventueel hulplijnen. Je kan een grid later altijd nog aanpassen, maar probeer van te voren rekening te houden met wat handig of wenselijk is. Het grid helpt je om de verschillende onderdelen netjes onderling uitgelijnd te plaatsen op de pagina’s. Dit verhoogt de rust in je ontwerp.

Hou bij het maken van kolommen rekening met de lengte van de regels. Het leest het lekkerst als er tussen de 7 en de 12 woorden op een regel staan. Regels met minder woorden lezen schokkerig, bij langere regels maak je het de lezer lastig om de volgende regel snel te vinden.
Het is niet nodig om meteen alle juiste tekst en alle afbeeldingen in hoge resolutie toe te voegen. Gebruik in de schetsfase gerust fake tekst en een simpele afbeelding. Het gaat erom dat je het idee krijgt wat het beste voor jouw design werkt.

Minder is meer

Less is more, oftewel minder is meer, is iets wat de laatste tijd heel erg in opkomst is. Door hiermee te werken houd je niet alleen rekening met wat we nu fijn vinden, het geheel blijft ook rustig en overzichtelijk. Door het ontwerp simpel te houden speel je meer op safe: zo weet je vrijwel zeker dat je boodschap op de meest heldere manier overkomt.

‘Less is more’ houdt ook in dat je met witruimtes werkt. Laat hier en daar flink wat ruimte open: dit zorgt voor rust in het geheel, en zorgt ervoor dat een gedeelte extra aandacht krijgt doordat je het isoleert van de omgeving. Dit betekent natuurlijk niet dat je nooit een afbeelding aflopend (tot over de rand van de pagina) mag plaatsen. Juist dat kan ook veel rust geven op een pagina! Foto’s of illustraties kunnen je boodschap versterken en de pagina aantrekkelijker maken, maar houdt het ook hier simpel. Als je te veel verschillende elementen toevoegt trekt dit de aandacht van de boodschap weg.

 

Typografisch contrast

Typografie is erg belangrijk in je design. Pas het dus zo goed mogelijk toe. Maak een groot stuk platte tekst niet te groot (corps 9 à 10 is meestal prima), zet een kop in een veel groter font en denk aan gebruik van een intro en tussenkopjes om de leesbaarheid te vergroten.
Let ook op het contrast tussen de letters en de achtergrond, zorg dat de tekst goed leesbaar is. Maar maak het contrast niet te groot: een donkergrijze tekst leest vaak net zo prettig als een zwarte tekst, maar oogt een stuk vriendelijker.

Ben je op zoek naar een specifiek lettertype? Kijk dan ook eens op https://fonts.google.com/! Daar vind je volop gratis lettertypen in alle soorten en maten.
Hieronder nog even drie basislessen op een rijtje:

Kleuren & combinaties

Kleur is emotie. We zijn er in ons dagelijks leven niet mee bezig, maar onbewust worden onze zintuigen geprikkeld door kleuren. Elke kleur roept een eigen emotie op: rood en geel vallen bijvoorbeeld erg op, terwijl blauw en groen over het algemeen meer rustgevende kleuren zijn. Let daar dus op en kies een kleurcombinatie die past bij je doelgroep én de boodschap die je wil uitdragen:

Rood is een sterke kleur die heftige emoties opwekt zoals liefde, passie en eetlust.
Geel is een warme, opvallende kleur die vaak wordt gebruikt om de aandacht te trekken. Geel straalt positiviteit en jeugdigheid uit. Van de kleur geel worden we blij.
Blauw is, in tegenstelling tot geel, een heel rustgevende kleur. De kleur blauw wordt veruit het vaakst gebruikt in logo’s, omdat het tevens vertrouwen, kracht en succes uitstraalt. Blauw past dus prima bij een zakelijke uitstraling.
De kleur oranje staat voor plezier, creativiteit en enthousiasme. Fanta is hiervan een mooi voorbeeld, denk maar aan de vrolijke tv-reclames.
Groen wordt vaak gebruikt door bedrijven die de natuur een warm hart toedragen. Groen staat daarnaast ook voor vernieuwing, harmonie en positiviteit.
De kleur paars staat voor exclusiviteit, luxe en een koninklijk karakter. Paars wordt ook vaak gebruikt in logo’s van verzorgingsproducten, omdat vrouwen zich aangetrokken voelen tot deze kleur.

Naast bovenstaande kleuren wordt in ontwerpen ook vaak een neutrale tint toegevoegd om de balans te bewaren. Als je alleen kleur zou gebruiken zou het té veel worden. Grijzen – warme én koele grijzen – zijn goed te combineren met vrijwel alle kleuren en zorgen voor rust in het totaalplaatje.

Conclusie

Het is dus belangrijk dat je begint met een verscheidenheid aan ideeën waarvan je de beste op verschillende manieren uitwerkt. Gebruik niet meer dan één of twee lettertypes die elkaar versterken maar niet te veel op elkaar lijken. Maak een kleurenpalet dat bij de doelgroep en/of het bedrijf past. Let er wel op dat er geen kleurenexplosie ontstaat.
Hou altijd rekening met de bedrijfsstijl en eventuele eisen die hieraan gesteld worden, zoals voor bijvoorbeeld lettertype en kleur.
Zorg dat het geheel rustig en helder blijft. Zorg voor voldoende ruimte in je ontwerp.

Een laatste tip: leg je ontwerp een dag uit zicht. Als je het dan weer oppakt zie je vaak ineens wat er nog aan ontbreekt.